Avspänning

Avspänning


Stretching

Vi rör oss inte längre på det sätt kroppen är byggd för. Musklerna får arbeta statiskt alldeles för mycket - framför datorn och skrivbordet, i bilen etc. Vi skulle behöva komma ut och ro lite oftare!

När vi arbetar statiskt drar musklerna ihop sig, och blodet får svårt att komma fram med sitt syre. Mjölksyra bildas för att vi ska kunna fortsätta jobba, och när musklerna väl slappnar av stannar en del av mjölksyran kvar som en slaggprodukt. En dålig cirkel är startad, för med mjölksyra i vägen har syret ännu svårare att nå fram nästa gång vi ska använda musklerna…


Stretching är inte svårt och gör inte ont, och du behöver inga hjälpmedel. Jag visar dig sambanden mellan olika muskler och hur du kan stretcha själv på ett enkelt sätt.


Avspänning

När vi hamnar i en stressad situation

reagerar kroppen instinktivt, och musklerna

spänns precis likadant idag som på

Stenåldern: Antingen för flykt med spända

sätesmuskler, eller för kamp med spända

bröst- och armmuskler, ofta bådadera.


Skillnaden är att vi idag blir stressade av

helt andra orsaker. Vi blir inte längre hjälpta av att fly eller slåss, men våra muskler spänns ändå och förblir i det läget alldeles för länge, eftersom vår hjärna inte får någon signal om att hotet är avvärjt..


Den här avspänningsmetoden är lätt att följa och gör dig medveten om dina olika spänningar, hur och var det känns i kroppen när du är spänd respektive avspänd. När du vet om dina spänningar kan du snabbare återgå till ett avslappnat tillstånd.




Linus Friskvård Spångavägen 139 • 168 57 Bromma • linus@linusfriskvard.se

Massage och Zonterapi i Stockholm